026-34452376
Clinicaida.jabbarzadeh@gmail.com
کرج ، بلوار مطهری ، چهارراه ملکشاه ، ساختمان شقایق ، پلاک 11 ، طبقه دوم ، کلینیک آیدا

صدای بسیار بلند بچه ها در کلاس درس

صدای بسیار بلند بچه‌ها در کلاس، همراه با فریاد زدن‌های ممتد، می‌تواند تأثیرات مخرب روانشناختی و جسمانی بسیاری را به دنبال داشته باشد. مطالعات و تجربیات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان به دلیل تراکم جمعیتی در کلاس‌ها، عادت‌های نادرست، عدم یادگیری مهارت‌های کلامی، و نبود قوانین مشخص برای ارتباط در محیط آموزشی، بیشتر تمایل دارند به جای صحبت عادی، با صدای بلند یا فریاد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این رفتارها در طول روز و به‌ویژه در درازمدت، پیامدهای جدی برای سلامت کودکان ایجاد می‌کند.

تأثیرات روانی و جسمانی فریاد زدن در کلاس

اضطراب و ترشح هورمون‌های استرس‌زا

یکی از نخستین پیامدهای این رفتار، اضطراب است. این اضطراب می‌تواند منجر به ترشح مداوم هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول شود. این هورمون‌ها در موقعیت‌های بحرانی فعال می‌شوند و در صورت استمرار، به آسیب‌های طولانی‌مدت مغزی منجر خواهند شد.

تحریک‌پذیری سیستم لیمبیک و پاسخ‌های نابهنجار

تداوم این شرایط موجب تحریک سیستم لیمبیک مغز می‌شود که نقش مهمی در تنظیم هیجانات دارد. این تحریک‌پذیری غیرعادی می‌تواند منجر به پاسخ‌های جنگ یا گریز نابهنجار در شرایط استرس‌زا شود. همچنین، در طول زمان حساسیت بیمارگونه نسبت به صداها در دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.

کاهش تمرکز و کارایی تحصیلی

صدای بلند و فریاد زدن مداوم، منجر به کاهش تمرکز دانش‌آموزان در کلاس می‌شود. این امر نه‌تنها بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی دارد، بلکه توانایی یادگیری و پردازش اطلاعات را نیز مختل می‌کند.

تأثیر بر روابط بین‌فردی و اجتماعی

این رفتارها بر روابط بین‌فردی دانش‌آموزان تأثیر منفی گذاشته و ممکن است باعث ایجاد سوءتفاهم، کاهش تعاملات مثبت و افزایش تنش در محیط مدرسه شود.

مشکلات شنوایی و جسمانی

فریاد زدن مداوم در محیط‌های شلوغ، فشار زیادی به گوش و سیستم شنوایی وارد می‌کند. این موضوع می‌تواند در درازمدت منجر به کاهش شنوایی یا آسیب‌های پایدار دیگر شود.

افت اعتماد به نفس و ایجاد بی‌علاقگی

فریاد زدن به‌جای صحبت کردن عادی، ممکن است در دانش‌آموزان حس بی‌اعتمادی به خود ایجاد کند و علاقه آن‌ها به محیط مدرسه و یادگیری را کاهش دهد. همچنین، در برخی موارد ترس از حضور در کلاس یا مدرسه را به همراه دارد.

راهکارهای مقابله با فریاد زدن در کلاس

برای جلوگیری از این مشکلات، لازم است که مربیان و مسئولان مدرسه رویکردهای آموزشی و تربیتی موثری را به کار گیرند:

1. آموزش مهارت‌های کلامی

دانش‌آموزان باید مهارت‌های ارتباطی و کلامی را به‌صورت عملی در کلاس یاد بگیرند. این آموزش‌ها می‌تواند شامل یادگیری نحوه بیان احساسات، گوش دادن فعال، و احترام به نظرات دیگران باشد.

2. تعیین قوانین مشخص

مدارس باید قوانین شفافی درباره نحوه صحبت کردن در کلاس وضع کنند. این قوانین می‌تواند شامل صحبت کردن به نوبت، استفاده از صدای متناسب، و احترام به دیگران باشد.

3. آموزش آداب صحبت در جمع

یکی دیگر از اقدامات ضروری، آموزش آداب صحبت در جمع است. این آموزش‌ها می‌تواند شامل نحوه شروع صحبت، رعایت حجم صدا، و توجه به مخاطب باشد.

4. آگاهی‌بخشی درباره عوارض فریاد زدن

دانش‌آموزان باید با عوارض بلند صحبت کردن یا فریاد زدن آشنا شوند. این آگاهی‌بخشی باید متناسب با سن کودکان و به‌صورت جذاب ارائه شود تا آن‌ها اثرات منفی این رفتار را درک کنند.

نتیجه‌گیری

فریاد زدن مداوم در کلاس، تأثیرات مخربی بر سلامت روانی، جسمانی و تحصیلی دانش‌آموزان دارد. برای مقابله با این معضل، نیازمند تغییرات ساختاری و آموزشی در مدارس هستیم. با ارائه آموزش‌های مناسب و وضع قوانین شفاف، می‌توان محیطی آرام و سالم برای یادگیری ایجاد کرد که سلامت و رفاه دانش‌آموزان را تضمین کند.